Dit stuk componeerde Nico Dezaire voor het Graaf van Wassenaer-concours voor jonge componisten. Het stuk werd als beste stuk geselecteerd en uitgevoerd door het Nederlands Blazers Ensemble en Peter Brunt, viool. De bezetting is:
Viool, dwarsfluit (piccolo), 2 hobo’s, 2 clarinetten, 2 hoorns en 2 fagotten.
Dialoog is geschreven in een dodecafonische stijl, verweefd met klassieke vormschema’s. Zelf speelde Nico Dezaire dit stuk met het Eindhovens Blazers Ensemble in Museum Kempenland en op zijn eindexamen Uitvoerend Musicus viool, met lovende kritieken van pers en examenjury.
Niet uitgegeven.
Dit stuk werd in opdracht van het Eindhovens Jongeren Ensemble , voor het 12 en half –jarige bestaan in 1988 geschreven en uitgevoerd in de Eindhovense Muziekschool en ontving een lovende recensie. Het is een fris stuk van ca. 6 minuten, waarbij Nico Dezaire de harmonieleer van Paul Hindemith als basis nam voor een modern klinkend stuk, dat toch de spelers van dit orkest alsmede luisteraars zou bekoren.
De bezetting is:
3 fluiten, 2 hobo’s, 1 althobo, 3 clarinetten, 1 altclarinet, 1 basclarinet, 1 fagot, 2 hoors, 2 trompetten, pauken, slagwerk, strijkorkest.
Niet uitgegeven.
De Haske vroeg Nico Dezaire in 2008 een kort stuk voor schoolorkest te schrijven. Hij baseerde zich daarbij op een eerder uitgegeven werk “Slavonic Scherzo” (2004) uit “Strings Together”, een boek voor strijkorkest van zijn hand. Hij breidde het uit met een aantal nieuwe thema’s zodat een stuk ontstond van ca. 3 minuten. Daarnaast werd het stuk geinstrumenteerd voor een zeer grote bezetting, strijkers, houtblazers, koperblazers, saxofoons, blokfluit, gitaar, slagwerk, accordeon, voor een nieuwe serie van de Haske/Hal Leonard voor schoolorkest.
Het was Nico Dezaire’s bedoeling een compositie te maken, in de stijl van Antonin Dvorak, maar dan speelbaar voor muzikanten met weinig speelervaring. De Haske/Hal Leonard kocht het stuk en daarnaast werkte Nico Dezaire de instrumentatie om voor de bezetting van het orkest van muziekschool Art4u te Veldhoven, waar hij dirigent van is.
De premiere werd gegeven door dit orkest op zondag 29 maart 2009 te Veldhoven in de Rabozaal van Art4U onder leiding van de componist zelf.
Het stuk zal dit jaar nog meerdere malen worden uitgevoerd, onder andere op het internationale EMU festival op 22 en 23 mei te Linz (Oostenrijk) en in het Frits Philips Muziekcentrum te Eindhoven op 20 juni.
Een opname van deze uitvoering is hier te zien en te horen.
In opdracht van de Haske/Hal Leonard heeft Nico een korte nieuwe compositie geschreven "Spanish Lady". Dit wordt de pilot in een nieuwe serie voor elementair orkest. Dit orkest heeft 4 blazerspartijen die door allerlei blaasinstrumenten kunnen worden ingevuld, een 4-stemmig strijkorkest, 3 slagwerkpartijen, een piano/dirigentenpartij en een melody/chords-lijn, die het mogelijk maakt ook instrumenten als gitaar en accordeon mee te laten doen. Het nivo van het stuk is laagdrempelig, leerlingen kunnen het spelen na 2 jaar les. "Spanish Lady" is een speciale versie van een van de stukken uit Position 3, 2 & ½. Het liedje heeft een eigentijds karakter, daar het refereert aan de electronische dansmuziek, en combineert die stijl met typisch Spaanse akkoordgangen en castagnetten-ritmen. Een van de slagwerkpartijen is geschreven voor ongeschoold publiek, dat kan participeren bij uitvoeringen.
De volgende
opnamen
zijn gemaakt tijdens een optreden van het samengestelde symfonieorkest bestaande uit Parnassos en Art4U in het Belgische Overpelt. Het orkest staat onder leiding van Nico zelf.
Geschreven in opdracht van Pieter Moergastel in 1989 voor vocaal ensemble “Flint” voor 5-stemmig gemengd koor. Geschreven in een moderne, tonale stijl. Diverse malen uitgevoerd, oa op 25 juni 1989 in de Thomaskerk te Eindhoven. Lengte ca. 4 minuten. Op tekst van William Shakespeare.
Niet uitgegeven.